Contacte
-
Mongay
Notícies - Articles

Influencers i l'Impost sobre la Renda

L'activitat de les influencers o youtubers pot generar ingressos, que procedeixen de les aportacions de les empreses els productes de les quals es promocionen. Aquesta activitat ha de qualificar-se com a activitat econòmica, i genera determinades obligacions formals i registrals.

Aquests ingressos tributen en els denominats impostos directes, que són els que graven els ingressos obtinguts pels contribuents. Pel fet que en una primera fase les influencers actuen gairebé sempre com a persones físiques, el tribut aplicable és l'impost sobre la renda de les persones físiques (IRPF). En cas que la influencer constitueixi una societat mercantil (per exemple, una societat limitada), el tribut aplicable és l'impost de societats. 

Com tributa el rendiment obtingut per la influencer en l'impost sobre la renda?

Aquesta qüestió ha estat objecte de la Consulta de la Direcció General de Tributs V1417-20, en la qual es qualifiquen els rendiments generats per l'activitat creativa de generació de continguts o marcadors de tendències en xarxes socials per part de les influencers com a rendiment d'activitats econòmiques de tipus professional. En general, els rendiments d'activitats professionals estan subjectes a retenció; això vol dir que el pagador del rendiment ha de realitzar una retenció a compte, que després ha d'ingressar a l'AEAT. El professional que suporta aquesta retenció no té realment cap perjudici econòmic, ja que si bé percep un import inferior al facturat, després podrà deduir-se l'import de la retenció de la quota a ingressar de l'impost sobre la renda, per la qual cosa realment només està avançant el pagament del seu impost personal.

Ha de practicar-se retenció sobre els pagaments a influencers?

Assumint que els pagaments seran realitzats per empreses que estan retribuint la promoció dels seus productes o serveis, els pagaments realitzats a influencers o youtubers estan subjectes a retenció al tipus del 15 per cent, que s'aplicarà sobre el total del rendiment satisfet. Excepcionalment, el tipus del retenció serà del 7  per cent en el període impositiu d'inici de l'activitat i en els dos següents, sempre que no hagin exercit cap activitat professional l'any anterior a la data d'inici de les activitats, i la influencer comuniqui per escrit a l'empresa pagadora la seva situació d'inici d'activitat.

Existeixen algunes excepcions a aquesta regla general; són casos en els quals no ha de practicar-se retenció. En primer lloc, quan el pagament el realitza un particular que actua al marge d'una activitat econòmica, i en aquest cas no serà aplicable la retenció perquè els particulars no estan mai obligats a retenir. En segon lloc, quan el pagament el realitza una empresa situada fora del territori de l'Estat espanyol perquè, en aquest cas, la normativa espanyola que estableix l'obligació de retenir no li és aplicable. Per tant, en aquests dos casos no haurà de practicar-se retenció als pagaments que es realitzin a les influencers. 

Existeix una tercera excepció, i és quan es perceben rendiments al marge de l'activitat creativa, encara que sigui a conseqüència d'aquesta. Són els pagaments percebuts per la cessió de drets d'imatge. En aquest cas, si que existeix obligació de retenir, però aplicant un tipus de retenció diferent. La Consulta de la Direcció General  de Tributs V1417-20 aclareix que aquest rendiment també es qualifica com a rendiment d'activitat professional, però en aquest cas el tipus de retenció aplicable és del 24 per cent

És responsable la influencer si no li apliquen retenció?

La resposta és que no. El subjecte responsable de la retenció és sempre el pagador dels rendiments. La influencer és absolutament aliena a aquesta responsabilitat; simplement té l'obligació de suportar la retenció. La influencer o youtuber no té cap responsabilitat si l'empresa retenidora no ingressa posteriorment a l'AEAT l'import de la retenció; és la pròpia AEAT la que ha de realitzar la gestió de cobrament directament contra l'obligat a retenir. La influencer pot deduir sempre l'import de la retenció de la seva declaració de l'impost sobre la renda, tant si l'empresa retenidora ha ingressat la retenció com si no ho ha fet. 

És deduïble la retenció en la declaració de la renda de la influencer si l'empresa pagadora no l'ha practicat?

Doncs si. El fet que l'empresa no practiqui retenció no té cap conseqüència en la relació tributària. Aquesta falta de retenció pot ser deguda a desconeixement de l'empresa pagadora, i pot consistir tant en una omissió total com a practicar una retenció d'import inferior al que legalment correspon (per exemple, en aplicar per error el tipus de retenció reduït del 7 per cent en un supòsit en el qual el tipus aplicable sigui del 15 per cent). 

En  tot cas, l'empresa està obligada a realitzar l'ingrés de la retenció a l'AEAT, encara que no hagi practicat la retenció en la factura pagada a la influencer. I això no impedeix que la influencer es dedueixi la retenció en la seva pròpia declaració de l'impost sobre la renda, exactament igual que si la retenció s'hagués practicat. L'obligació de retenir a càrrec de l'empresa pagadora del rendiment està regulada de forma tan taxativa en la normativa que fins i tot l'article 98.Dos de la Llei de l'impost sobre la renda (LIRPF) arriba a establir que "(...) Quan la retenció no s'hagués practicat o ho hagués estat per import inferior al degut, el perceptor deduirà de la quota la quantitat que hagués hagut de ser retinguda". Això és, la influencer pot deduir l'import de la retenció de la seva declaració de l'impost sobre la renda malgrat que l'empresa obligada a retenir no hagi practicat la retenció

Qüestió diferent és que, fora de l'àmbit estrictament tributari, l'empresa que ha abonat la retenció a l'AEAT sense haver-la practicat, pugui instar la recuperació d'aquests imports per vies diferents, com per exemple recorrent a la via civil, perquè realment existeix un enriquiment injust del qual s'ha beneficiat la influencer, que pot donar lloc a una acció de rescabalament. Però aquesta acció de recuperació... és una altra història.



 
We use the images on this site under the Creative Commons license. Thank you Pixabay. Thank you Geralt.
Avís legal    ·    LSSI    ·    Política de cookies    ·    Mapa web    ·    Disseny web Anunzia

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per a finalitats analítiques i tècniques, tractant dades necessàries per a l'elaboració de perfils basats en els teus hàbits de navegació. Pots obtenir més informació i configurar les teves preferències des de 'Configuració de cookies'.

Configuració de cookies
Google Analytics
Google Maps
Altres