Notícies
-
Àrea empreses
Quines empreses no estan afectades pel nou sistema electrònic de facturació (SIF)?
El dia 1 de juliol de 2025 serà exigible a les empreses la facturació mitjançant els denominats sistemes electrònics de facturació, que obligaran les empreses a comptar amb un programa de facturació homologat, o bé utilitzar la plataforma Veri*Factu de l'AEAT. Totes les novetats us les anunciàvem en
aquesta notícia, on ja us indicàvem que hi havia algunes empreses, com les que estan acollides al sistema SII, que no estan obligades a comptar amb un sistema de facturació certificat.
En aquesta notícia desenvolupem els supòsits més rellevants en els quals les empreses no estan afectades per la nova normativa, això és, els casos en els quals no estaran obligades a disposar d'un programa de facturació certificat.
El primer apunt a destacar és que la normativa es refereix únicament a les obligacions de facturació, i això té dues conseqüències. La primera d'elles és que
no afecta la resta de documents mercantils que solen emetre les empreses, com a albarans, pressupostos, fulls d'encàrrec, etc.
La segona és més rellevant, malgrat que també evident, i és que
no afecta les empreses o operacions per les quals no existeixi obligació d'expedir factura. I aquest requisit si que requereix ser estudiat amb detall per a delimitar quines empreses estan obligades a implantar un sistema informàtic de facturació (SIF) verificat.
Les empreses que no estiguin obligades a emetre factures no estaran obligades a implantar un sistema informàtic de facturació certificat
Aquest supòsit d'exclusió sembla senzill però no ho és. Han estat necessàries nombroses consultes interpretatives de l'AEAT per a delimitar quins supòsits d'exclusió poden emparar-se en aquest supòsit. A dia d'avui s'ha establert que no existeix obligació de comptar amb un sistema de facturació certificat en els següents supòsits:
- Arrendadors d'habitatges o locals de negoci, quan no tinguin la consideració d'activitat econòmica.
- Empreses subjectes a alguns règims especials de l'IVA (Règim de l'Agricultura, Ramaderia i Pesca, Recàrrec d'Equivalència o Règim Simplificat de l'IVA), excepte en alguns casos (venda d'immobles, actius, o quan s'emetin factures a administracions públiques, o perquè els siguin requerides, etc.).
Tampoc estaran obligades les empreses que facturin íntegrament de manera manual
Aquelles empreses que no disposin ni utilitzin un sistema informàtic de facturació no estaran afectades per la normativa. Però això no implica que no puguin disposar d'altres sistemes informàtics: l'únic requisit és que no utilitzin un sistema informàtic per a emetre factures, però la norma no va més enllà perquè només està regulant obligacions de facturació. Mentre el procés d'emissió de factures sigui manual, no serà necessari que aquestes empreses comptin amb un sistema de facturació verificat.
Per tant, podria donar-se la paradoxa que l'empresa disposi de sistemes informàtics d'alt nivell en altres àmbits, com en l'àmbit de producció, de control d'estocatge, control horari, elaboració de pressupostos, CRM, comunicacions, etc., però no tingui informatitzat el seu sistema de facturació. En tal cas, no estarà obligada a disposar d'un programa de facturació certificat si no utilitza aquests sistemes per a l'emissió de factures.
Però si en algun moment s'expedeix alguna factura (encara que sigui una sola factura) amb un programa informàtic, en tal cas si seria exigible que l'empresa disposi d'un programa de facturació certificat. Per això, si una mateixa empresa realitza dues o més activitats, i en una d'elles realitza facturació manual, i en l'altra branca d'activitat realitza facturació mitjançant un sistema de facturació (*SIF), en tal cas la normativa serà aplicable per a totes les activitats.