Totes les empreses, amb independència del nombre de treballadors, estan obligades a comptar amb un registre retributiu, que ha de reflectir tots els ingressos percebuts per tots els treballadors, incloent-hi personal directiu i alts càrrecs. El seu objectiu és garantir la transparència salarial i detectar possibles desigualtats per raó de sexe.
El registre s'ha d'elaborar amb referència a l'any natural, i s'ha de modificar si hi ha canvis substancials en les dades.
El registre és una relació detallada i minuciosa per facilitar una imatge de la política salarial de l'empresa, amb l'objectiu de detectar polítiques discriminatòries per raó de sexe.
El registre ha d'incloure els valors mitjans de salaris i complements salarials i extrasalarials, desagregats per sexe i distribuïts per grup professional, categoria professional, nivell retributiu, lloc de treball o qualsevol altre sistema de classificació aplicable. A més, s'han d'indicar tots i cadascun dels concrets conceptes retributius percebuts per la plantilla. S'han de calcular i indicar de forma separada la mitjana aritmètica i la mitjana del realment percebut.
En empreses amb 50 o més persones treballadores, s'haurà d'analitzar la mitjana de les retribucions d'un determinat sexe a l'efecte de determinar si és superior als de l'altre sexe en un vint-i-cinc per cent o més, prenent el conjunt de la massa salarial o la mitjana de les percepcions satisfetes. En cas afirmatiu, s'haurà d'incloure en el Registre salarial una explicació justificativa del motiu de la diferència, a l' efecte d' acreditar que aquesta diferència no respon a motius relacionats amb el sisè de les persones treballadores.
En cas que no existeixi representació legal dels treballadors, les persones treballadores de l'empresa podran demanar accés al registre, però en tal cas la informació a facilitar es limitarà a les diferències percentuals que existissin en les retribucions promig de cada sexe, desagregades per la naturalesa de la retribució i el sistema de classificació.
En les empreses en què existeixi representació legal, les persones treballadores podran accedir al registre a través d'aquesta representació, que podrà tenir accés al contingut íntegre del registre. El registre inclou únicament els valors mitjans i no les retribucions individualment percebudes per cada persona treballadora, per la qual cosa no es facilita el salari individual de cada persona treballadora.
Tot i així, el registre és un indici de la retribució mitjana d'un determinat grup, categoria, nivell o lloc de treball, per la qual cosa pot ser un indici de la retribució individual d'aquestes persones. Per tant, en aquest sentit sí que considerem que pot comportar una vulneració de la protecció de les dades personals de les persones treballadores.
No hi ha un format oficial obligatori. Per part del Ministeri de Treball i del Ministeri d'Igualtat s'ha facilitat una Eina d'Igualtat Retributiva (IR!), un arxiu en format excel per ajudar les empreses a complir aquesta normativa.
En cas d'incompliment de l'obligació de portar un registre retributiu, la normativa estableix la possibilitat que siguin imposades sancions per part de la Inspecció de Treball i Seguretat Social.
La seva empresa no disposa de registre retributiu? Contacteu amb nosaltres per a més informació i per facilitar-li el seu registre retributiu seguint les pautes establertes en la normativa.