Notícies
-
Àrea empreses
El dret a la desconnexió digital: definició i límits
Què és el dret a la desconnexió digital?
El dret a la desconnexió digital és el dret de totes les persones treballadores a què es garanteixi el seu temps de descans fora del temps de treball establert. Diversos autors que han estudiat aquest dret l'han qualificat de forma molt gràfica com un dret "escombra". El sentit d'aquesta imatge és fer èmfasi en el seu contingut ampli i envolupant, ja que és concreció d'altres drets com el dret a la intimitat, a la conciliació de la vida personal i laboral i el dret a la salut, que al seu torn es concreta en el dret al descans, que també es connecta amb el dret a la prevenció de riscos laborals.
Aquest dret es concreta en la següent màxima: en temps de descans, el treballador té dret a la desconnexió digital, això és, a mantenir inactius els seus dispositius o mitjans de comunicació, de manera que no rebi missatges de l'empresa o dels seus companys de treball per raons laborals. El dret es concreta en:
- Apagar els dispositius a la finalització de la jornada laboral
- No llegir missatges o correus electrònics
- No respondre trucades o correus electrònics.
Una figura molt controvertida
El dret a la desconnexió és una figura molt controvertida i de difícil regulació, per la diversitat de sectors als quals aplica, que requereixen una concreció del dret a cada escenari particular. No és el mateix el temps de jornada i dedicació d'un directiu d'un sector crític, que el d'un treballador a torns. En aquests casos, el dret a la desconnexió digital pot adaptar-se, sense que això suposi una fallida del dret.
Desconnexió digital i treball efectiu fora de l'horari normal
La pregunta que ens hem de fer és si es vulnera el dret a la desconnexió digital si l'empresa ordena la realització de treball efectiu fora de l'horari normal. La resposta és que no: aquesta situació no afecta el dret a la desconnexió digital (i, per tant, a la intimitat personal i familiar) el que l'empresa ordeni la realització de treball efectiu i retribuït fora de l'horari normal, perquè llavors ja no parlem de temps de descans, sinó de temps de treball. En aquest cas no hi ha vulneració del dret a la desconnexió, perquè estaríem en temps de treball i no en temps de descans del treballador. Això és, el dret a la desconnexió digital existeix només fora de l'horari laborable.
Qüestió diferent és si aquesta dedicació infringeix normativa sobre temps de jornada, o si aquest treball efectiu fos de l'horari normal implica un canvi en les condicions de treball, que podria ser substancial, o si s'hauran de qualificar i retribuir com a hores extraordinàries que, en principi, són voluntàries (llevat de pacte en contra).
Desconnexió digital i teletreball
I què succeeix en cas de teletreball? Els treballadors en modalitat teletreball tenen dret a la desconnexió digital fora del seu horari laboral (períodes de descans), en els mateixos termes que els treballadors presencials.
Què és el protocol de desconnexió digital?
Tot i que el dret a la desconnexió digital es formula com un dret, la seva condició d'obligació per a l'empresa és inherent a la naturalesa del dret. L'empresa té l'obligació de garantir la desconnexió digital del treballador fora del seu horari de treball. En el centre de les obligacions de l'empresa hi ha la de disposar d'un protocol de desconnexió digital, que garanteixi l'efectivitat d'aquest dret.
Aquest document és obligatori per a totes les empreses i conté totes les accions que l'empresa realitzarà per garantir la desconnexió digital, incloent-hi l'adaptació a escenaris concrets, indicant mesures de seguiment i control, designa persones responsables, i estableix els canals de comunicació de les persones treballadores i els mitjans de resolució de conflictes.
Què succeeix en cas d'incompliment de l'obligació de disposar de protocol de desconnexió digital?
Aquest incompliment es descriu com a infracció greu i es preveu la imposició de sancions.
La seva empresa no disposa de protocol de desconnexió digital? Contacteu amb nosaltres i estudiarem la seva situació en particular per elaborar el protocol més adequat a la seva empresa.